News
Enter

 

Ile ważą pierwiastki naszego ciała?

Napisany przez
Ile ważą pierwiastki naszego ciała?


Ile ważą pierwiastki naszego ciała?

Ile ważą pierwiastki naszego ciała?W naszych organizmach brakuje wapnia, magnezu i innych minerałów. Powodem takiego stanu rzeczy jest skażenie powietrza, stałe zakwaszanie komórek naszych narządów na skutek nadmiernego spożycia mięsa i produktów mlecznych, zbyt dużej ilości kawy i przetworzonego jedzenia. W ten sposób wapń i magnez są „wypychane” z naszego organizmu.

Magnez i wapń (obok potasu i sodu) to najważniejsze jony niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Odgrywają one bardzo ważną rolę w wielu procesach fizjologicznych układu krążenia, układu nerwowego, mięśniowego oraz przede wszystkim kostno-szkieletowego.

Wraz z wiekiem oraz na skutek nie­doboru poszczególnych składników budują­cych kości następuje ubytek masy kostnej, osłabienie struktury przestrzennej kości oraz zwiększona podatność na złamania. W Polsce osteoporoza dotyczy 25-35% kobiet i 20% mężczyzn po pięćdziesiątym roku życia i przewiduje się, że liczba ta w najbliższych latach się zwiększy. Z uwagi na znaczenie jonów magnezu i wapnia nie tylko w procesach fizjologicznych, ale również w wielu stanach chorobowych i osteoporozie, wskazane jest wdrożenie odpowiedniego postępowania profilaktycznego, zwłaszcza po 50-tym roku życia.


Znaczenie magnezu i wapnia

Ile ważą pierwiastki naszego ciała?W organizmie człowieka znajduje się ok. 24 g jonu magnezowego. Jest on jonem głównie wewnątrzkomórkowym. Ponad 60% zasobów magnezu ustrojowego jest zlokalizowanych w kościach, 38% w tkankach miękkich (wątroba, mięśnie szkieletowe), a zaledwie 2% zasobów ogólnoustrojowych magnezu znajduje się w surowicy. Magnez z pokarmu ulega wchłanianiu w jelicie cienkim. Zwiększenie wchłaniania magnezu następuje pod wpływem diety bogatej w białka zwierzęce lub tłuszcze nienasycone, selenu, witaminy B6 i witaminy D.

Dobowe zapotrzebowanie na magnez jest bardzo zróżnicowane. U osób dorosłych wynosi 300÷350 mg, u młodzieży w okresie wzrastania i kobiet ciężarnych lub karmiących 400÷700 mg. Osoby znajdujące się w przewlekłym stresie wymagają podaży 400÷700 mg magnezu na dobę.

Pomimo ważnych funkcji wewnątrzkomórkowych, aż 99% całkowitych zasobów ustrojowych wapnia jest zlokalizowane w kościach. Całkowita zawartość wapnia w organizmie wynosi 1,4÷1,6% masy ciała, czyli ponad 1,0÷1,2 kg.

Z wiekiem zapotrzebowanie na wapń nie maleje, a zarazem coraz trudniej go przyswoić. W prawidłowej, zbilansowanej diecie dorosłego człowieka każdego dnia z przewodu pokarmowego dostarczane jest do organizmu ok. 1000 mg wapnia. Zalecane normy spożycia dla dzieci i młodzieży, kobiet karmiących oraz osób powyżej 50-tego roku życia wynoszą 1200÷1300 mg/dobę, dla pozostałych osób dorosłych 900÷1000 mg/dobę.

Wapń i magnez współdziałają przy właściwych skurczach mięśni, także mięśnia sercowego. Odpowiednie proporcje pomiędzy wapniem, sodem, potasem i magnezem pozwalają zachować optymalne napięcie mięśniowe.


Niedobory magnezu i wapnia

Ile ważą pierwiastki naszego ciała?Najczęściej spotykaną przyczyną niedoboru magnezu są jego straty przez przewód pokarmowy oraz nerki lub niedostateczna podaż w diecie. Do dużych niedoborów mogą prowadzić przewlekłe biegunki, niedobory żywieniowe, nadużywanie alkoholu oraz środków przeczyszczających, diureza osomotyczna w przebiegu cukrzycy, niedobór występuje także w okresie laktacji lub ciąży. Na niedobór magnezu narażone są także osoby spożywające duże ilości herbaty lub kawy.

Do przyczyn wywołujących niedobór wapnia należą: niedobór lub brak PTH, niedoczynność

przytarczyc, niedobór witaminy D, niewydolność nerek, niedobór magnezu, ostre zapalenia trzustki oraz wstrząs septyczny.

Jest wiele symptomów, dzięki którym możemy stwierdzić, że w naszym organizmie brakuje minerałów. Objawy kliniczne niedoboru magnezu związane są przede wszystkim z układem nerwowym, mięśniami oraz układem krążenia (np. osłabienie, kurcze mięśniowe, drżenie mięśni, szybkie bicie serca, zawroty głowy, depresja, objawy wzmożonej pobudliwości nerwowo-mięśniowej). Niedobór jest też związany ze zwiększonym ryzykiem rozwoju licznych chorób, takich jak: astma, ADHD czy osteoporoza.

Objawy kliniczne niedoboru wapnia dotyczą najczęściej układu nerwowego, a najbardziej swoistym symptomem jest tężyczka. W przypadku wapnia pierwszymi sygnałami, na które powinniśmy zwrócić uwagę to: łamliwość paznokci, osłabienie i wypadanie włosów, bóle w pewnych partiach ciała, kłopoty z zębami. W obrębie układu krążenia można stwierdzić zaburzenia rytmu serca. Niedobory prowadzą też do bezsenności, szybkiego męczenia, zawrotów głowy, bólów pleców, a nawet zaparć. Długotrwały niedobór wapnia może doprowadzić do krzywicy i zaburzeń procesu krzepnięcia krwi. U kobiet w okresie menopauzy może być przyczyną powstania osteoporozy.


Dlaczego suplementacja jest ważna?


Ile ważą pierwiastki naszego ciała?Nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi wapnia i magnezu tylko z pożywieniem. Dzienny jadłospis powinien być przede wszystkim urozmaicony; osoby dobrze tolerujące wszystkie pokarmy powinny spożywać codziennie 2 porcje produktów mlecznych, jak również zwrócić uwagę na odpowiednią podaż produktów zbożowych pełnoziarnistych, ryb i warzyw. W przypadkach łagodnego lub umiarkowanego niedoboru magnezu lub wapnia zalecane jest uzupełnienie za pomocą preparatów doustnych oraz stosowania diety bogatej w wapń i magnez.

Suplementacja magnezem powoduje obniżenie ciśnienia krwi, zwłaszcza rozkurczowego oraz obniżenie ryzyka udaru. Spożywając odpowiednie ilości magnezu możemy zwiększyć gęstość mineralną kości, a jego niedobory często przyczyniają się do zmniejszonego wchłaniania wapnia. Odpowiednia ilość wapnia w diecie to nie tylko kości chronione przed złamaniami, ale i mocniejsze serce, lepsze ogólne samopoczucie i nastrój.

Poza odpowiednim żywieniem powinnyśmy dbać o systematyczną aktywność fizyczną, unikać dymu tytoniowego i alkoholu, jak również często przebywać na słońcu w celu zapewnienia organizmowi odpowiedniej produkcji witaminy D, która jest niezbędna dla dobrej przyswajalności pierwiastków i prawidłowej gospodarki wapniowo-magnezowej.



Warto wiedzieć

Ile ważą pierwiastki naszego ciała?Mimo iż wapń i magnez działają w organizmie razem, ich wpływ na nasz metabolizm jest odwrotny – kiedy poziom magnezu spada, wówczas w celu przywrócenia równowagi wzrasta poziom wapnia. Tak więc, aby utrzymać wapń w kościach i zębach, a nie w stawach i tkankach miękkich, potrzeba stałych dostaw magnezu.

Aby wapń był prawidłowo wchłaniany, musi być przyjmowany łącznie z magnezem w odpowiedniej proporcji, tj.  - 2:1. Nowoczesne preparaty, np. Strong Bones zawierają oba pierwiastki w tej proporcji.

Zalecane produkty: Strong Bones (100 kapsułek), Strong Bones (250 kapsułek)

Zostaw komentarz

Skomentuj

* Imię:
* E-mail: (Nie publikowane)
   Strona www: (Adres strony zhttp://)
* Komentarz: