News
Enter

 

DLACZEGO STRES POWODUJE TRĄDZIK?

Napisany przez
DLACZEGO STRES POWODUJE TRĄDZIK?

Stres po prostu jest. Nie unikniemy go. Towarzyszy nam w każdym działaniu, to efekt życia w ciągłym napięciu. Ogromna ilość różnych stresorów, z jaką musi zmagać się współczesny człowiek, sprawia, że stajemy się społeczeństwem wysoce zestresowanym. Wprawdzie rozwój cywilizacji spowodował, że żyjemy dłużej i wygodniej, ale naukowcy alarmują: nadchodzi era melancholii i depresji.

 

Stres i stresory – co warto wiedzieć?Stres i stresory

Stres to dziś słowo wytrych, dobre na każdą okazję. Dla biologa oznacza stan mobilizacji całego organizmu wynikający z konieczności reagowania na nietypowe sytuacje. Psycholog powie, że to obraz relacji między człowiekiem a jego otoczeniem. Niezależnie od definicji stres zawsze wiąże się dla nas z nieprzyjemnym przeżyciem lub trudnościami.

Stres pozytywny motywuje nas do działania, a także pozwala błyskawicznie reagować w sytuacjach awaryjnych. Ten sam dobry stres, jeśli utrzymuje się zbyt długo, lub pojawia się zbyt często, może doprowadzić do poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu.

Chociaż sama przyczyna stresu może być różna, to objawy stresu, takie jak przyśpieszone bicie serca, pieczenie w żołądku, nadciśnienie, bóle pleców, kłopoty ze snem, a nawet problemy skórne mają swoje początki w nagłej reakcji fizycznej, która nie omija żadnej komórki naszego ciała.

Stres odwadnia, a obecność kortyzolu we krwi sprawia, że skóra jest bardziej podatna na uszkodzenie ochronnych barier, m.in. warstwy lipidowej. Od nadmiaru stresujących sytuacji nasza cera nabiera niezdrowego, szarego odcienia, kortyzol sprawia, że skóra traci odporność na tzw. stres oksydacyjny, który uszkadza komórki i przyspiesza procesy starzenia. Typową reakcją na stres są także miejscowe wypryski na skórze, zatem osoby pod wpływem stresu częściej cierpią na trądzik.

 

Życie w stresie osłabia odporność i jest przyczyną większości chorób. Nie da się go wyeliminować, ale można minimalizować jego negatywne skutki.

 

Czym pokonać stresCzym pokonać stres?

Najlepszą przeciwwagą dla hormonów stresu jest zwiększona produkcja endorfin, potocznie zwanych hormonami szczęścia. Sprzyja temu przede wszystkim aktywność fizyczna – umiarkowany, ale regularny ruch, np. pływanie, bieganie, tenis to świetne sposoby na stres. Pomaga też codzienna dawka ciszy i kontakt z przyrodą. Można też ćwiczyć jogę lub tai-chi, co pomaga się zrelaksować.

 

W zwalczaniu stresu pomaga też właściwa dieta – więcej produktów, które wzmacniają układ nerwowy. W jadłospisie powinny się znaleźć witaminy z grupy B, kwas foliowy, magnez, cynk, selen, kwasy omega-3 i aminokwasy – tryptofan i fenyloalanina.

 

Czym pokonać stresWskazane jest pieczywo pełnoziarniste i razowe, niełuskany ryż, makarony razowe, otręby (witamina B1), nabiał: sery żółte i twarogi, mleczne napoje fermentowane (witamina B2), warzywa strączkowe, soja, nasiona słonecznika i kiełki pszenicy (witamina B6), siemię lniane, olej lniany, oliwa z oliwek i orzechy włoskie (omega-3, witamina E), mięso (tryptofan i fenyloalanina), ryby morskie (witamina B12, cynk i selen, omega-3).

Witamina B6 (pirydoksyna) ułatwia przyswajanie magnezu i jest niezbędna do wytwarzania neuroprzekaźników: serotoniny, dopaminy i noradrenaliny, których niedobór wywołuje depresje i lęki, a także obniża sprawność umysłową. Witamina B12 (cyjanokobalamina) jest niezbędna do wytwarzania osłonki mielinowej otaczającej i chroniącej komórki nerwowe oraz usprawniającej przewodzenie impulsów. Witamina B1 (tiamina) poprawia pamięć i usprawnia myślenie, jest też niezbędna do wytwarzania i uwalniania acetylocholiny, substancji przekazującej bodźce nerwowe. Fenyloalanina jest przekształcana w dopaminę, noradrenalinę i adrenalinę, które odpowiadają za pamięć, refleks i koncentrację. Z tryptofanu powstaje natomiast serotonina nazwana hormonem szczęścia, która zmniejsza napięcie nerwowe i podatność na stres, działa uspokajająco, relaksująco i nasennie. Cynk i selen zwiększają wydzielanie endorfin, czyli naturalnych substancji znieczulających. Kwasy omega-3 są budulcem komórek kory mózgowej.

 

Sprzymierzeńcami w walce ze stresem są też kapusta, sałata, jarmuż, brokuły, kiełki soi, soczewicy, słonecznika, rzodkiewki, melony, morele, pomarańcze, dynia (kwas foliowy). Dobroczynny wpływ na nasze nerwy mają też kasze gruboziarniste (gryczana, pęczak), orzechy, migdały, nasiona dyni i sezamu oraz banany (magnez i mangan). Kwas foliowy usprawnia pracę układu nerwowego i zmniejsza napięcie, a magnez ułatwia dostarczanie glukozy do mózgu, jest też niezbędny do wytwarzania neuroprzekaźników.

Codziennie należy wypijać co najmniej 2 litry płynów, bowiem niedobór wody może potęgować negatywne działanie stresu.

 

Ziołowe i naturalne adaptogenyZ jadłospisu należy natomiast wykreślić tzw. produkty wysoko przetworzone: chipsy, dania błyskawiczne, potrawy typu fast-food. Zawierają one dużo soli i glutaminianu sodu, które zwiększają ciśnienie krwi i pogłębiają napięcie. Cukier, sól oraz tłuszcz podnoszą poziom kortyzolu. Zamiast gotowania wybierajmy grillowanie, gotowanie na parze, pieczenie w folii. Pozwala to mniej solić potrawy oraz uniknąć straty witamin i minerałów rozpuszczalnych w wodzie, zwłaszcza witamin z grupy B.

 

Dobrze skomponowany jadłospis, a także właściwa suplementacja (Calivita Stress Management) to sprzymierzeńcy walki ze stresem, lękami i depresją.

 

Ziołowe i naturalne adaptogeny

Warto też wypróbować działanie dziurawca, lawendy, werbeny, kozłka lekarskiego, pokrzywy i innych uspokajających ziół. Magnolia zawiera honokiol oraz magnolol substancje o działaniu przeciwlękowym i antydepresyjnym, zwłaszcza w przypadkach lżejszych stanów depresyjnych. Szczególnym adaptogenem, posiadającym wiele właściwości wspierających jest różeniec górski (Calivita Rhodiolin), lider wśród innych roślin adaptogennych. Jego aktywne składniki wspierają odporność organizmu, łagodzą objawy wywołane stresującym i napiętym stylem życia, wspomagają układ nerwowy oraz posiadają ogólne właściwości energetyzujące.

 

Stres dotyka nas wszystkich. I nie ma ludzi całkowicie odpornych na sytuacje stresowe. Warto sobie pomóc i żyć, jak najbardziej szczęśliwie.

 

Polecane produkty: Rhodiolin (120 kapsułek), Stress Management (100 tabletek)

 

 

Zostaw komentarz

Skomentuj

* Imię:
* E-mail: (Nie publikowane)
   Strona www: (Adres strony zhttp://)
* Komentarz: