News
Enter

 

Dlaczego warto mieć olej w głowie?

Napisany przez
Dlaczego warto mieć olej w głowie?

omega 3Dlaczego ryby powinny mieć głos?

Kwasy omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które nie bez racji nazywa się niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT). Problem tkwi jednak w tym, że organizm człowieka nie potrafi ich sam wytworzyć, co oznacza, że musimy je regularnie dostarczać w pożywieniu. Najważniejszymi przedstawicielami rodziny kwasów tłuszczowych omega-3 są EPA (kwas eikozapentaenowy) oraz DHA (kwas dekozakeksaenowy). Dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3 to 1÷1,5 g i aby je zaspokoić, powinniśmy 2 razy w tygodniu zjadać porcję ryby.


Prawdziwą skarbnicą kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie z zimnych wód: halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela, sardynki oraz owoce morza. Niestety, większość z nas po ryby sięga sporadycznie albo po prostu w ogóle ich nie jada, co odbija się niekorzystnie na naszym zdrowiu, głównie na kondycji fizycznej oraz psychicznej.

Dobrym źródłem kwasów omega-3 są też orzechy włoskie, nasiona lnu, soi czy rzepaku. Niestety, pod wpływem światła i powietrza w ciągu 12 godzin od wytłoczenia kwas ten ulega rozpadowi, dlatego w kupowanych olejach roślinnych pozostaje go już tylko śladowa ilość.

 

omega 3Dlaczego warto mieć olej w głowie?

Kwasy omega-3 wykazują dobroczynny wpływ na organizm, działając wielopłaszczyznowo. Wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu w wielu aspektach, usprawniając wiele procesów oraz zapewniając długie życie w pełnym zdrowiu. Mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu.

 

Najważniejszy jest fakt, że tworzą podstawy naszego mózgu, który do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje tłuszczów. Kwasy omega-3 (głównie DHA) stanowią 60% tłuszczów niezbędnych mózgowi (budulec tkanki mózgowej). Są także niezbędne do syntezy hormonów (stanowią składnik do budowy serotoniny i dopaminy), wykazują zatem działanie antydepresyjne – obniżają podatność na depresję oraz poprawiają nastrój. Ich niski poziom, może też wywoływać również zaburzenia emocjonalne.

Kwasy omega-3 poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają przesyłanie sygnałów nerwowych, wspomagają leczenie depresji, schorzeń mózgu oraz układu nerwowego. Kwas DHA (dokozaheksaenowy) jest szczególnie ważny dla rozwoju mózgu u płodu i dzieci karmionych piersią (a tym samymi jego właściwego funkcjonowania). Dlatego suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3 jest zalecana w czasie ciąży i laktacji. Wykazano również że omega-3 zmniejszają ryzyko zachorowań  na chorobę Parkinsona i Alzheimera.

 

Kwasy omega-3 chronią przed zapaleniem stawów, łagodzą bóle oraz sztywność towarzyszące chorobom reumatycznym (łagodzą objawy reumatoidalnego zapalenia stawów).

Ułatwiają też wchłanianie wapnia, dlatego są niezastąpione w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.

Kwasy omega-3 są również niezbędne do budowy błon komórkowych. Odpowiadają również za prawidłową funkcję siatkówki oka, stanowiąc jej bazę tłuszczową.

 

Kwasy omega-3 zwiększają naturalną odporność organizmu, wzmacniają układ immunologiczny, odpowiadają za hamowanie procesu zapalnego w komórkach naszego organizmu. Są mobilizatorami całego szlaku odpornościowego, podczas choroby wzmacniają mechanizmy obronne ustroju, natomiast po przebytej chorobie wspomagają procesy regeneracyjne. Ponadto przeciwdziałają astmom i różnego typu alergiom.

Kwasy omega-3 obniżają również ryzyko choroby nowotworowej oraz chronią przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, chronią przed niektórymi chorobami nerek, mają też pozytywne oddziaływanie na wątrobę (odtłuszczanie jej).

 

Odpowiednia ilość kwasów omega-3 jest też niezbędna w procesach spermatogenezy. Są one potrzebne, by plemniki zachowały swą ruchliwość.


co maja śledzie do rytmu sercaCo mają śledzie do rytmu serca?

Kwasy omega-3 mają pozytywny wpływ na krążenie krwi, są odpowiedzialne są za hamowanie agregacji (zlepianie się płytek krwi) i adhezji (przyleganie płytek krwi do   ściany naczynia). Pomagają zapobiegać trombocytopenii (małopłytkowości), zmniejszają krzepliwość krwi przy jednoczesnym obniżaniu nadciśnienia, przeciwdziałają procesom zapalnym w tętnicach prowadzącym do ich stwardnienia, zmniejszają ryzyko arytmii serca i pomagają zapobiegać zawałom mięśnia sercowego. U osób po zawale serca, które mają odpowiednią ilość kwasów omega-3, próg pobudliwości komórki sercowej na bodziec ulega podwyższeniu, co chroni przed zaburzeniami rytmu serca. Stabilizują też podwyższone ciśnienie tętnicze oraz przywracają równowagę w zaburzeniach przemiany cholesterolu, obniżając podwyższony poziom trójglicerydów (odpowiedzialnych za tworzenie się zatorów) oraz podwyższają poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Tym samym kwasy omega-3 skuteczne przeciwdziałanie miażdżycy i chorobie nadciśnieniowej.

 

omega 3Olej na zgrabną sylwetkę?

Kwasy omega-3 mają pozytywny wpływ na wspomaganie procesów trawiennych (stymulują lepszą przemianę materii) i redukcję tkanki tłuszczowej oraz hamowanie powstawania nowej. Kwasy omega-3 posiadają zdolność wiązania i rozpuszczania kwasów nasyconych, dzięki czemu usprawniają oczyszczanie organizmu ze złogów. Zapobiegają też zmianom degeneracyjnym w śluzówce jelita grubego, leczą chorobę Crohna.

 

Kwasy omega-3 nie odkładają się w komórkach tłuszczowych, a wspomagając pracę mózgu ułatwiają jego odpowiednie reagowanie na hormon wytwarzany przez tkankę tłuszczową – lektynę, który wpływa na zmniejszanie apetytu i reguluje poziom stężenia glukozy we krwi. Wzbogacenie diety w kwasy omega-3 ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej.

 

Regularne spożywanie kwasów omega-3 wpływa też korzystnie na zmiany w obrębie skóry, która staje się bardziej elastyczna, nie wysusza się, a jej kolor ulega wyrównaniu. Po okresie trzech miesięcy włosy i paznokcie zostają wzmocnione, są wyraźnie zdrowsze i bardziej odżywione.

 

W wielu ośrodkach są obecnie prowadzone dalsze badania nad kwasami omega-3, tak więc w przyszłości może się okazać, że odgrywają one jeszcze większą rolę.

 

Ryby głosu nie mają…

W Polsce ludzie jedzą zdecydowanie zbyt mało ryb, dlatego bardzo ważna jest suplementacja, tym bardzie, że dostarczenie w posiłkach kwasów omega-3 w odpowiednich ilościach nie jest łatwym zadaniem (nadmiar omega-6 niweczy korzystne działanie omega-3). Właśnie dlatego powinniśmy sięgać po suplementy diety zawierające starannie dobrane rodzaje poszczególnych kwasów tłuszczowych z odpowiednim składem procentowym. Stosunek kwasów omega-3 do omega-6 powinien wynosić 1:5 lub 1:6.

 

Polecamy: Omega 3 CONCENTRATE (100 kapsułek)

Zostaw komentarz

Skomentuj

* Imię:
* E-mail: (Nie publikowane)
   Strona www: (Adres strony zhttp://)
* Komentarz: